13 februari 2010

90 - hete bliksem met gegrilde aubergine

Wie kent hem nog: de grillpan? Zo rond 2003 - 2004 een heus mode-item in kookland; ik had er toen ook al eentje op mijn studentenkamertje. Het ding werkte (en werkt) uitstekend, alleen had ik de eerste keren dat ik 'm gebruikte nog niet helemaal door dat je niet je pan in moet vetten, maar de dingen die je erin legt. Gevolg: een lichtelijk walmende keuken en een huisgenoot die bezorgd kwam vragen of er brand was. Vooral speklapjes zijn mooie boosdoeners - daarbij had ik geen extra vet toegevoegd, maar die dingen zijn uiteraard al vet genoeg van zichzelf. Dat mocht de pret niet drukken en vooral de eerste twee jaar na aanschaf gebruikte ik de pan zeker een keer per week. Daarna werd dat minder vaak, en de laatste jaren is de hype echt voorbij - het ding staat (zoals waarschijnlijk bij zoveel Nederlanders) ergens in de keuken stof te vergaren. Jammer, want bijvoorbeeld plakjes aubergine zijn veel lekkerder gegrild dan uit de koekenpan.

Hete bliksem* met gegrilde aubergine
- kruimige aardappels, geschild en gehalveerd
- appels, in parten **
- melk en / of boter
- tabasco of rode peper
- aubergine (een half per persoon)
- pijnboompitten, evt. geroosterd
- olijfolie, zout en peper


Kook de aardappels en voeg na een minuut of tien de appelparten toe. Snijd intussen de aubergine in redelijk dunne plakken, en bestrijk ze zeer licht met olijfolie. Bak ze in de grillpan. Stamp de gare aardappels en appels fijn en voeg eventueel melk of boter toe om de puree smeuiiger te maken; meng er wat tabasco of een fijngesnipperd pepertjes door. Bestrooi de aubergines met zout en peper, serveer met de puree en pijnboompitten.

* In originele hete bliksem gaat uiteraard ui. Je kunt wat ringen apart bakken en toevoegen.
** Je hebt ongeveer tweederde aardappels, eenderde appels nodig.

1 opmerking:

marijke zei

Van de week heb ik genoten van je chorizo-kikkererwtenprutje, vandaag staan 'jouw' spruitjes op het menu.
Ga zo door!
xM.