10 december 2009

98 - worstenbroodjes met zuurkool

OK, ik had gisteren willen posten, maar als je weinig thuis bent, en als dan vervolgens ook nog (wéér) lekkage is in je huis, heb je wel wat anders aan je hoofd.

Dus bij deze: nr. 98.

Nu we toch in de categorie "kinderverdriet" zijn, is het tijd voor zuurkool.

Ik eet niet vaak zuurkool. Nu bracht mijn korte avontuur met De Groentetas daar verandering in. Voor wie het principe niet kent: een groentetas of -abonnement houdt in dat je wekelijks, voor een vaste prijs, een tas met groenten en/of fruit bij een biologische supermarkt kunt ophalen. Behalve de maat (in mijn geval: drie soorten groente en twee soorten fruit) heb je niets te kiezen. Wat ook wel eens leuk kan zijn, zo proef je groenten die je anders nooit eet. Begin oktober waagde ik ik me dus maar eens aan de groentetas. De allereerste tas was fan-tas-tisch (sorry voor de flauwe woordspeling): er zaten wel twee dingen in die ik nog nooit gegeten had!

- misome: een paksoivariant, lekker om te roerbakken
- satsuma: een soort mandarijn met knalgroene schil en oranje partjes. Visueel heel gaaf natuurlijk, smaakt ook erg lekker.

Maar goed, het ging over zuurkool. Een paar weken later ging ik op vakantie. Probeer nu met mij de verschillen te zoeken tussen tas 1 (de laatste vóór de vakantie) en tas 2 (de eerste na de vakantie):

Tas 1:
- een bak veldsla
- bloemkool
- zuurkool
- bananen
- een fruitsoort die ik vergeten ben

Tas 2:
- een bak gemengde sla
- broccoli
- zuurkool
- bananen
- een fruitsoort die ik vergeten ben

Ik heb kennelijk een slecht geheugen voor fruit, maar verder valt mij op dat er twee precies dezelfde dingen tussen zitten, en twee dingen die bijna hetzelfde zijn. Dus, dag groentetas. Bij deze nemen wij afscheid. Het was leuk, zeker in het begin, maar ik voel een sleur opkomen. We kunnen misschien wel vrienden blijven, maar voorlopig wil ik je niet meer zien.

En toen had ik ineens twee pakken zuurkool. Tijd voor worstenbroodjes.

Elzasser worstenbroodjes

- 1 blikje croissantdeeg
- goeie knakworsten *
- zuurkool
- mosterd
- honing

Rol het deeg uit, snijd het los en smeer één kant in met de honing en mosterd. Leg aan de lange kant van de driehoeken een pluk zuurkool en een knakworst. Rol op en bak volgens de verpakking.

* In heel veel knakworsten zit separatorvlees. Ik ben daar geen fan van, voor de teerhartigen onder jullie (of diegenen die net smakelijk een broodje knakworst zitten te eten): een uitleg over separatorvlees is hier te vinden. Wie hier geen trek in heeft: kijk goed op de blikjes in de supermarkt.

Geen opmerkingen: