07 december 2009

100 - spruitjes met spekjes

En dan te bedenken dat ik pas twee jaar geleden begonnen ben met spruitjes eten.

Die spruiten zijn natuurlijk zo'n typische kindernachtmerrie op het gebied van eten, dus ik hoefde ze van mijn ouders nooit. Nou hielden die er zelf ook niet zo van, dus dat scheelt. Als kind was mijn enige ervaring met spruitjes: stukgekookt in een groentesoep. Dat nooit meer! 

Totdat ik, tijdens een enorme ramsj-boekverkoop in de Jaarbeurs, door een kookboek bladerde, en dit zeer simpele recept tegenkwam. Ik weet niet meer welk kookboek, dus een eervolle vermelding zit er niet meer in. Het zag eer in ieder geval aanlokkelijk genoeg uit om mij over mijn spruitjes-angst heen te helpen, en sindsdien eet ik ze best vaak. Maar altijd in een geroerbakte vorm.

Dus bij deze presenteer ik met trots mijn eerste, zeer snelle recept:






Spruitjes met spekjes

- geschoonde spruitjes
- spekblokjes of -reepjes
- flink wat karwijzaad (1 theelepel per persoon)
- peper naar smaak

Spruitjes halveren. Spekblokjes bakken, bak de spruitjes gelijk mee. In de laatste minuut karwijzaad toevoegen. Peper erover, serveren met aardappelpuree of rijst.

Je kunt de spruitjes ook voorkoken (max. 5 min!) en aan het einde even met de spekjes meebakken.

Geen opmerkingen: