09 augustus 2008

Nu! Roken zonder te roken!

In Den Haag is het goed shoppen, en ook in mijn buurtje stikt het van de leuke winkeltjes. Dan bedoel ik niet persé hippe kleding, maar eten, koken en aanverwante zaken. Zo kom je nog eens rare producten tegen. Zoals mijn eerste* ontdekking:


- stilte, tromgeroffel -





Tadaa! gekocht bij Thomas Green, een Brits winkeltje voor expats met Engelse expats met heimwee. Je kunt er zelfs Engels schoonmaakmiddel kopen. Maar dit vond ik toch vele male interessanter. Het is mooi grof zeezout, er zit een stevige rooksmaak en -geur aan (denk huisgerookte zalm), en het ziet er een beetje grijzig uit. Maarreh... Wat kun je er zoal mee doen?
- erg lekker over tomatensalade
- kippenpoot licht aanbraden, insmeren met rookzout en peper, in de over verder garen
- eigen kruidenboter maken: ongezoute boter zacht laten worden in de magnetron (let op, gaat snel!), mengen met het zout en rozemarijn en klaar.

Aanrader dus! er is vast nog meer mee mogelijk, maar dat ontdek ik vanzelf.
Het lijkt mij in ieder geval ook een goede optie voor vegetariërs. Een niet-vlees- en viseter heeft, als hij / zij de rooksmaak mist, alleen rookkaas als optie. Of Lapsang souchong. Maar van beide moet je houden.


* Ik heb nog meer rare spulletjes ontdekt, maar daarover later meer.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha J10,
Ik dacht "eens ff kijken", en voila een 'nieuwe' post van jou!
Zie je zaterdag!
xM