29 december 2006

Alwéér pompoen...

Zo. Daar ben ik weer. Mocht ook wel es.

Ik heb intussen een eigen huisje, met een eigen keuken (!), dus met het kokkerellen zelf zit ’t wel goed. Heb een tijdje terug twee nieuwe recepten uitgeprobeerd op vrienden, en die waren goed te pruimen. Vonden mijn gasten ook: die hebben me uitgehoord over ingrediënten en bereidingswijze. Die kán ik vertellen (heb ik ook deels gedaan), maar ik had ook nog een blog, meende ik mij te herinneren. Dus voilá, hier zijn ze.

(Ik begin trouwens een thema te ontdekken: het is rond, oranje en begint met een P, en het zit in beide recepten. Niet zo verwonderlijk eigenlijk – groep 2 kwam een paar dagen na groep 1 eten en ik had dus nog “P” over. Zodoende.)

Beide recepten zijn voor vier personen.

Recept 1: Herfstrisotto (vegetarisch)

Superlekker, zelfverzonnen. Als je niet weet wat je wilt eten, kun je het best naar de Groene Winkel, want dan komen er volautomatisch dit soort recepten uit (bij mij althans). Je kunt hier met 3 à 4 personen van eten.

- voldoende risotto (1/2 kopje per persoon)
- bouillonblokjes (bij voorkeur paddestoelenbouillon)
- halve pompoen
- 1 grote of 2 kleine zoete aardappels (bataat)
- 1 bak kastanjechampignons (of gemengde paddestoelen)
- 1 rode paprika
- 2 tenen knoflook
- 1 prei
- 1 ui
- 1 flinke hand pijnboompitten
- 1 flinke hand rozijnen
- versgemalen peper, en kruiden: rozemarijn en thijm
- geraspte kaas
- olijfolie

Schil en snijd de pompoen en de bataat in dobbelsteentjes. Snijd ook de overige groenten klein. Rooster de pijnboompitten en laat de rozijnen even weken in warm water. Fruit de ui en knoflook met de olijfolie in een grote braadpan of wok. Bak de groenten (behalve de bataat en de pompoen) kort mee. Voeg de risottorijst toe en bak even mee. Voeg vervolgens de bataat en pompoen toe, en beetje bij beetje water met bouillon. (1 kopje rijst: 3 kopjes bouillon)
De risottorijst moet beetje bij beetje alle bouillon opnemen, en moet aan het eind (na zo'n 20 minuten) papperig en zacht zijn. Zoniet, voeg dan meer water toe. Intussen kun je ook de rozijnen en kruiden toevoegen. Serveer met kaas en pijnboompitten.

Recept 2: Pompoenlasagna

Ook zelfverzonnen. Ik had nog pompoen over van de risotto, er kwamen vrienden eten, en ik wilde niet teveel pannen gerbuiken. Vandaar lasagna. Ik had gemikt op 5 personen, maar daar is het wel een beetje weinig voor. Voor vier is het beter te doen.


- voldoende lasagnabladen
- 1 liter béchamelsaus (te maken met melk en kant-en-klaar pakje)
- halve pompoen, in plakjes
- twee à drie paprika’s (rood of geel)
- prei
- 1 à 2 gerookte kipfilets (te verkrijgen bij AH)
- potje tomatentapenade
- 1 rode peper
- 2 à 3 tomaten

- olijfolie

Vet een ovenschaal licht in met olie. Bak de stukjes pompoen in de koekenpan. Doe er de paprika in blokjes, de kleingesneden rode peper en de prei bij. Bak tot het gaar is - de pompoen mag nog best een beetje bite hebben. Mix de gebakken groenten in een kom met de gerookte kipfilet in blokjes, en de tapenade. Verdeel de ingrediënten over de ovenschaal: begin met de groentemix, daarna de bechamelsaus, daarna de lasagnabladen, etc. Eindig met bechamelsaus. Snijd de tomaat in plakken en leg die bovenop. In de oven, volgens beschrijving op pak lasagna.

Eet smakelijk!


Oh, enneh, voor wie zich afvraagt wat ik met Kerst gegeten heb - ehm... (het begint met een P en je kunt er soep van maken?)

Geen opmerkingen: