25 april 2006

Piknik-tijd!

Ik heb mazzel: mijn vrije dag valt op dinsdag. En vandaag is het dinsdag én schofterig lekker weer én ik woon vlakbij een mooi park. Naar buiten dus! Tijd voor de drie P’s: park, picknick en pastasalade. Alhoewel, ik ben zeer van de salade’s, maar zonder pasta heeft meestal mijn voorkeur. Laten we het seizoen goed beginnen: ik geef gelijk drie recepten. Al zijn het meer ingrediëntenlijsten – er is natuurlijk niks zo makkelijk als een salade maken. Serveer alledrie met bruin afbakbrood.


Uno – Waldorfsalade


Deze wordt het vandaag – een classic. Makkelijk mee te nemen het park in, trouwens.

Voor twee personen (ongeveer):

- 1 grote kipfilet, gekookt in bouillon (halfuurtje) en in stukjes
- 1 rode appel
- 1 groene appel
- 1 stengel bleekselderij (of meer)
- walnoten
- verse peterselie (en / of munt)
- sour cream en mayo
- citroensap
- aantal grote slabladeren, om in te wikkelen

Evt. extra: witte druiven, of stukjes gedroogde abrikoos

Due – Salade Niçoise

Mijn all-time favourite!

- veldsla
- tomaten
- komkommer
- (gele) paprika
- kort gekookte sperzieboontjes
- tonijn
- hardgekookt ei
- verse peterselie
- versgemalen peper
- dressing van mosterd, honing en olijfolie


Tre – spinaziesalade met gegrilde kip

Zelfverzonnen! Ik heb net frambozenazijn (en druivenpitolie) gekregen van twee goede vriendinnen, dus dat wilde ik uitproberen. Dit zit er in:

- gegrillde kipfilet (gemarineerd in druivenpitolie, peper, zout, en Italiaanse kruiden)
- verse rauwe spinazie
- flinke hand gehalveerde witte druiven
- rauw bosuitje in ringetjes
- handje pijnboompitten
- schilfers parmezaan
- flink veel frambozenazijn

Lekker! Eet smakelijk, het picknickseizoen is begonnen
!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat ziet er lekker uit! En natuurlijk is het altijd fijn om te weten dat je kado's nuttig gebruikt worden... Of blijft dit de enige keer dat je de frambozenazijn ergens doorheen gooit? ;)

Heel veel succes met je blog en ik kom snel een keertje terug,

Liefs lies

Anoniem zei

Ola, had ik dat nou maar geweten... jij vandaag ook vrij.. was ik jou + salade + zon wel komen opzoeken in het park! :D
xxx
mrijkie@balkon